Remedial Coaching

Tips en Tools voor ouder en kind

Wat er ook gebeurt, je kan altijd….. ADEMEN

Alle kinderen die bij me in de praktijk komen, of het voor remedial teaching of emotionele belemmeringen is, leren van begin af aan: ‘er is iets wat je altijd kan doen als je in een lastige of spannende situatie zit: ADEMEN!’.

Dat weten we wel, maar doen we het ook? Ik heb het niet over zomaar, onbewust automatisch ademen, maar over een volle adem die je hele lichaam en geest voedt. Hoe zo’n adem verloopt? Hier komt ie, in stapjes:

  1. Ga zitten, staan of liggen en zo dat je enigszins ontspannen bent.
  2. Adem een paar keer rustig in en uit zonder je adem te sturen en volg waar je inademing begint en eindigt, waar je uitademing begint en eindigt. Laat je adem rustig worden, verleng het inademen en uitademen ietwat.
  3. Richt je aandacht naar je onderbuik en leg je handen erop (onder je navel). Adem nu krachtig in, enkel in de onderbuik, en adem krachtig uit waarbij je buikspieren aanspant om alle lucht weer te laten gaan. Doe dit een paar keer. Dit is een korte intense adem. Als je hebt uitgeademd, ontspan je je buikspieren. vervolgens eerst uit in je bovenbuik, dan krachtig in je onderbuik. Herhaal een paar keer en vergeet niet te ontspannen na het uitademen.
  4. Dan gaan we ook ademen tot in de borstkas. Eerst inademen in de onderbuik, bovenbuik en dan in de borstkas. Voel de ruimte die daar ontstaat en hoe je schouders ontspannen. Adem uit eerst in je borstkas, je bovenbuik en tenslotte je onderbuik. Ontspan en wacht tot je lichtaam aangeeft dat het weer opnieuw wil ademen. Verbeeld je dat de inademing doorgaat tot in je hoofd en hoe ook daar ruimte en ontspanning ontstaat. Als je uitademt leeg je daarbij je hoofd van alle overbodige gedachtes en spanning.

Als je kind bij mij komt vraag naar de ‘Volledige Adem’, als je niet al een lesje hebt gekregen;-)

Oefen met deze adem; als je eventjes ergens moet wachten, doe het voor je aan het werk gaat, voor je gaat slapen samen met je kind. Je zult zien, op een gegeven moment gaat het vanzelf en pas je hem ongemerkt toe op een stressvol moment en ervaar je hoe je meer in rust kan reageren.

Verleng de aandachtsspanne van jezelf en je kind!

Een kind in de middenbouw zou zich 10 minuten kunnen focussen, dat loopt in de leeftijd puberteit op tot 20 minuten en van een volwassenen mag je 30 minuten volledige concentratie verwachten. Mocht je denken dat jij dat zonder moeite volbrengt dan daag ik je uit een testje met een timer te doen: 30 min in volledige aandacht een taak uitvoeren; dus zonder op je telefoon te kijken, een kopje koffie te halen, telefoontje beantwoorden (alleen hoogst noodzakelijk), toch even tussendoor dat mailtje beantwoorden of te zijn verzand in een nodeloze gedachtewolk. Als je dit lukt: applaus voor jezelf! Lees ook dan toch even verder want je kind heeft wellicht wel wat aan de oefening. Maar dikke kans dat je tot de meerderheid behoort (zoals ikzelf) die zich heeft laten verleiden. Dan kan deze visualisatie helpen: 

  • Adem een paar keer de ‘Volledige Adem’, zie vorig bericht 
  • Maak bewust de beslissing dat je je volledig op je taak wilt richten en geef jezelf een tijdsspanne van optimale concentratie. Bouw die tijd met liefde, ruimte en acceptatie voor jezelf op; begin met max 20 min.
  • Stel je voor hoe je energie en aandacht naar binnen keert door een straal van licht – kies kleur en richting op je gevoel –  die als een weide spiraal steeds kleiner wordend naar binnen stroomt en eindigt in je Centrum (energiepunt net onder je navel). Begin met een grote cirkel en maak hem steeds kleiner terwijl de snelheid van de energie stroom afneemt tot je je centrum hebt bereikt. Je kan je handen of hand de beweging mee laten doen. Dit wil je misschien een paar keer herhalen. 
  • Vanuit je centrum laat je nu overtollige energie en gedachtes via dezelfde spiraal ,maar dan de andere richting op en vast ook een andere kleur naar buiten stromen. Doe dit een paar keer en let op hoe de snelheid waarmee je het doet weer afneemt. Gebruik ook je handen weer als dat goed voelt. 
  • Als je de nodige innerlijke rust ervaart, richt je op de wachtende taak. Als je even afdwaalt, herinner je standvastige besluit om je aandacht erbij te houden en breng je eenmalig via de spiraal je aandacht naar binnen, laat de storende gedachtes in de tegenovergestelde stroom wegvloeien en wijd je je weer aan je opdracht. 
  • Als je de oefening met je kind doet, begin dan met een tekening, of helemaal mooi met verf. Laat je kind twee kleuren uitkiezen. Vraag met welke het wil beginnen en teken of schilder de spiraal naar binnen, met aandacht en neem er de tijd voor. Ben je in het centrum aangekomen, adem een keer rustig in en uit, neem de andere kleur en trek de spiraal met overtollige energie en gedachtes weer naar buiten. 
  • Oefen deze visualisatie te pas en te onpas met je kind, als de normaalste zaak van de wereld. Zeker in toets/examen periodes en het is daarbij een effectief handvat om stress, faalangst of andere belemmerende emoties ruimte te geven en te laten varen!